DaF in Griechenland

Mitglied Werden!

Αρχείο 2005 - 2017

Σύγκλητος Α.Π.Θ προς ΥΠ.Π.Ε.Θ: Οι απαραίτητες ενέργειες για την κατάργηση της χορήγησης επάρκειας διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε κατόχους πιστοποιητικού γλωσσομάθειας

Σύγκλητος Α.Π.Θ προς ΥΠ.Π.Ε.Θ: Οι απαραίτητες ενέργειες για την κατάργηση της χορήγησης επάρκειας διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε κατόχους πιστοποιητικού γλωσσομάθειας

Η Σύγκλητος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στη συνεδρίαση της 19ης Ιουλίου 2016 έκανε ομόφωνα αποδεκτή την πρόταση της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. σχετικά με τη χορήγηση επάρκειας διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε κατόχους πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και παρακαλεί το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τις απαραίτητες ενέργειες για την κατάργηση της παραγράφου 4 του άρθρου 70 του ΑΝ 2545/1940 και την ανάλογη νομοθετική προσαρμογή της παραγράφου 5 του εν λόγω Αναγκαστικού Νόμου και του άρθρου 5 του Ν. 4250/2014.


ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΓΚΛΗΤΟΥ ΤΟΥ Α.Π.Θ

------------------------------------------------------------------------------------------------


Σε συνεδρίασή της η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ αποφάσισε ομόφωνα να υποστηρίξει το χρόνιο και δίκαιο αίτημα για την κατάργηση της χορήγησης επάρκειας διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε κατόχους πιστοποιητικού γλωσσομάθειας και καλεί το ΥΠΠΕΘ να κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες στην κατεύθυνση αυτή.

Για να διαβάσετε το έγγραφο της Κοσμητείας πατήστε εδώ

------------------------------------------------------------------------------------------------


Ψήφισμα του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ

για το ζήτημα της "Επάρκειας Διδασκαλίας" (4/7/16)


Το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο των πρόσφατων επαφών του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με τα Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών για το θέμα της Επάρκειας Διδασκαλίας και με αφορμή τη συνέντευξη του Υπουργού κου Φίλη στις 16-6-2016 στη διαδικτυακή τηλεόραση του esos, σχετικά με:

α) τη θεσμοθέτηση προϋποθέσεων για τη χορήγηση επάρκειας διδασκαλίας ξένων γλωσσών, καθώς εκκρεμούν στο Υπουργείο περίπου 10.000 σχετικές αιτήσεις, και

β) την εξέταση των περίπου 3.000 φάκελων/αιτήσεων για την επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων αποφοίτων Κολλεγίων από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων του ΥΠ.Π.Ε.Θ.,
αποφάσισε:
-να επιβεβαιώσει άλλη μια φορά την πάγια και διεθνώς επιστημονικά τεκμηριωμένη θέση ότι η διδασκαλία ξένης γλώσσας προϋποθέτει πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές στο σχετικό γνωστικό αντικείμενο, δηλαδή σπουδές σε Τμήματα Ξένης Γλώσσας και Φιλολογίας,
-να δηλώσει ότι τα Τμήματα αυτά είναι τα μόνα αρμόδια να πιστοποιούν την παιδαγωγική-διδακτική επάρκεια των πτυχιούχων στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας,
-να εκφράσει για πολλοστή φορά την έντονη διαμαρτυρία του για τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση των πτυχίων και την υπονόμευση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων Σχολών ΑΕΙ (με πιστοποιημένη παιδαγωγική επάρκεια), μέσω της εξομοίωσής τους με τους κατόχους γλωσσικής επάρκειας.


Καλούμε, συνεπώς, το ΥΠ.Π.Ε.Θ.
1. ως προς τις εκκρεμείς 10.000 αιτήσεις για χορήγηση «επάρκειας»:
-να προβεί άμεσα στην κατάργηση του θεσμού της χορήγησης «επάρκειας διδασκαλίας» σε κατόχους πιστοποιητικών γλωσσομάθειας. Για τη διδασκαλία μιας ξένης γλώσσας, εκτός από την άριστη γνώση του γλωσσικού συστήματός της, για την οποία απαιτούνται γλωσσολογικές σπουδές, είναι απαραίτητη η γνώση της Λογοτεχνίας, της Ιστορίας και του Πολιτισμού των χωρών στις οποίες αυτή ομιλείται. Πρωτίστως, προϋποθέτει την άριστη και σε πανεπιστημιακό επίπεδο κατάρτιση στα ειδικά θέματα της Διδακτικής των Γλωσσών,
-να αποδεχτεί το αυτονόητο γεγονός ότι ουδεμία «επιμόρφωση» γλωσσομαθών με πιστοποιημένη άριστη γνώση της ξένης γλώσσας δεν μπορεί να υποκαταστήσει τετραετή κύκλο πανεπιστημιακών σπουδών,
και
2. ως προς την επαγγελματική αναγνώριση των 3.000 αποφοίτων Κολλεγίων:
-σε περίπτωση που προβεί σε θεσμοθέτηση των επαγγελματικών προσόντων αποφοίτων Κολλεγίων, να αποκλείει την πρόσβασή τους στο επάγγελμα του διδάσκοντος ξένη γλώσσα, δεδομένου ότι η κατάρτιση των καθηγητών απαιτεί έναν πλήρη και μάλιστα πανεπιστημιακού επιπέδου κύκλο σπουδών, ο οποίος περιλαμβάνει γνωστικά αντικείμενα Γλωσσολογίας, Λογοτεχνίας, Ιστορίας,
Πολιτισμού και βεβαίως Διδακτικής των Γλωσσών,
και
-να αποδεχτεί το επίσης αυτονόητο γεγονός ότι ουδεμία «συμπληρωματική
κατάρτιση», όπως και κανένα «πρόγραμμα εξομοίωσης» δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις απαιτούμενες πανεπιστημιακές σπουδές.
Δηλώνουμε ότι είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου για παροχή κάθε είδους επιστημονικών στοιχείων που τεκμηριώνουν τις ανωτέρω θέσεις μας, οι οποίες συνάδουν με τη διεθνή πρακτική και συμβάλλουν στη διασφάλιση αξιόπιστης ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Τέλος, το Τμήμα αποφάσισε το παρόν ψήφισμα να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Τμήματος, να σταλεί στο ΥΠ.Π.Ε.Θ., στα Ξενόγλωσσα Τμήματα του Ε.Κ.Π.Α. και του Α.Π.Θ., στους Συλλόγους Καθηγητών Ξένων Γλωσσών και να ενημερώσει σχετικά την Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. και τη Σύγκλητο.


Εκ μέρους του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ Η Πρόεδρος του Τμήματος
Καθ. Α. Αντωνοπούλου


ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ


----------------------------------------------------------------------------------------------------


ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - www.apf.gr

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ -  www.pasykaga.gr

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

 ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ - www.aplf.gr

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ & ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Α.Π.Θ. - kotsonis7@gmail.com

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - www.deutsch.gr

 

 

 

Αθήνα / Θεσσαλονίκη, 15-03-2015

 

ΠΡΟΣ:

- Υπουργό ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Καθ. κ. Αρ. Μπαλτά

ΚΟΙΝ.:

- Αναπληρωτή Υπουργό ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Καθ. κ. Αν. Κουράκη

- Γενικό Γραμματέα Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Καθ. Δ. Χασάπη

- Προϊσταμένη του Τμήματος Γ´

της Διεύθυνσης Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων

κ. Π. Τσόκα

- Πρύτανη Ε.Κ.Π.Α. Καθ. κ. Μ.- Αθ. Δημόπουλο

- Πρύτανη Α.Π.Θ Καθ. κ. Π. Μήτκα

- Προέδρους Τμημάτων Ξένων Γλωσσών & Φιλολογιών Ε.Κ.Π.Α. και Α.Π.Θ.

- Τμήματα Παιδείας των κομμάτων της Βουλής

- Συλλόγους Φοιτητών/τριών Ε.Κ.Π.Α και Α.Π.Θ

- Ο.Λ.Μ.Ε., Δ.Ο.Ε., Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.

- Συλλόγους εκπαιδευτικών εργαζομένων

στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών

- Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών

Κέντρων Ξένων Γλωσσών (PALSO)

 

ΘΕΜΑ: «Αξιόπιστη διαδικασία ρύθμισης του καθεστώτος χορήγησης επάρκειας προσόντων διδασκαλίας Ξένων γλωσσών στην ελληνική επικράτεια»

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε ότι συγκροτήθηκε «Ομάδα εργασίας για τη δημιουργία πληροφοριακού συστήματος συλλογής και επεξεργασίας αιτήσεων για χορήγηση επάρκειας προσόντων διδασκαλίας ξένων γλωσσών» στο Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ, ενώ εκκρεμεί η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για τη συνολική ρύθμιση του θέματος. Σας υπενθυμίζουμε ότι η ελληνική Βουλή ψήφισε τον Μάρτιο του 2014 (νόμος 4250 - ΦΕΚ 74/Α´/26-3-2014) τα ακόλουθα: «Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, καθορίζονται τα κριτήρια για τη χορήγηση επάρκειας προσόντων διδασκαλίας ξένης γλώσσας, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα». Η προβλεπόμενη από το νόμο Υπουργική Απόφαση δεν έχει ακόμη εκδοθεί, αν και έχει παρέλθει ένα έτος, καμία διαβούλευση με τους φορείς της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης (Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών των ΑΕΙ, επιστημονικές ενώσεις των εκπαιδευτικών κ.λπ) δεν έχει πραγματοποιηθεί – ως εκ τούτου η συγκρότηση της παραπάνω ομάδας εργασίας σε αυτή τη φάση, μόνο ανησυχία γεννά για το μέλλον της υπόθεσης.

Πιστεύουμε ότι και εσείς, ως ο αρμόδιος Υπουργός, μοιράζεστε μαζί μας την εκτίμηση, πως είναι αδιανόητο για ένα ευρωπαϊκό κράτος να λειτουργεί κατ’ αυτόν τον τρόπο, ιδιαίτερα σε θέματα που αφορούν χιλιάδες πολίτες του. Κατά την επίλυση σύνθετων προβλημάτων, όπως τα παραπάνω, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη πέρα από επιστημονικά, παιδαγωγικά και ακαδημαϊκά κριτήρια και οι κοινωνικοοικονομικές παράμετροι που το συνθέτουν. Προϋπόθεση για την ορθή και επωφελή για το κοινωνικό σύνολο επίλυση τέτοιων θεμάτων αποτελεί η διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με διαφάνεια και δημοσιότητα.

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Σας καλούμε να αναλάβετε πρωτοβουλία για τη διασφάλιση μιας αξιόπιστης διαδικασίας επίλυσης του ως άνω θέματος, ώστε το θεσμικό πλαίσιο να εκσυγχρονιστεί, καθώς το καθεστώς για την «επάρκεια διδασκαλίας Ξένης γλώσσας» ρυθμίζεται από τον αναγκαστικό νόμο 2545 του 1940, νόμο που θεσπίστηκε ένα μήνα πριν την εμπλοκή της χώρας μας στον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο (28η Οκτωβρίου 1940), σε συνθήκες που η χώρα δε διέθετε καταρτισμένο προσωπικό για τη διδασκαλία των Ξένων γλωσσών.

Εκκινώντας τη δημόσια συζήτηση οι επιστημονικές ενώσεις των εκπαιδευτικών των βασικών ευρωπαϊκών γλωσσών (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε για τα εξής:

·        Ομόφωνα τα Τμήματα Ξένων Γλωσσών και Φιλολογιών του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ καθώς και οι επιστημονικές ενώσεις των εκπαιδευτικών έχουν κατ´ επανάληψη δημόσια δηλώσει ότι:

α) Δεν αποτελεί επαρκές προσόν για τη διδασκαλία Ξένων γλωσσών στην ιδιωτική εκπαίδευση (στη δημόσια εκπαίδευση η Ξένη γλώσσα διδάσκεται αποκλειστικά από Πτυχιούχους των Ξενόγλωσσων Πανεπιστημιακών Τμημάτων) η κατοχή από αποφοίτους Λυκείου ενός πιστοποιητικού γλωσσομάθειας επιπέδου Γ2 (π.χ. Proficiency για την Αγγλική γλώσσα), ακόμη και για τις Ξένες γλώσσες και πολιτισμούς που δε διδάσκονται μέχρι σήμερα, στα ελληνικά πανεπιστήμια (π.χ. αραβικά, κινέζικα).

β) Οι μέχρι τώρα εργαζόμενοι/ες στα Κέντρα Ξένων γλωσσών, κάτοχοι πιστοποιητικών γλωσσομάθειας επιπέδου Γ2 (άριστη γνώση) και με μακρόχρονη εκπαιδευτική υπηρεσία, να συνεχίσουν απρόσκοπτα την εργασία τους.

Με την ευκαιρία της πρώτης επικοινωνίας μας για το θέμα, θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας και τα εξής:

·        Η ανεργία των Πτυχιούχων των ΑΕΙ στους κλάδους ΠΕ05 (Γαλλικής), ΠΕ06 (Αγγλικής) και ΠΕ07 (Γερμανικής) Φιλολογίας βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως για το τρέχον σχολικό έτος έχουν υποβάλει αίτηση για πρόσληψη ως αναπληρωτές στη δημόσια εκπαίδευση 6.037 συνάδελφοι (3.267 για την Αγγλική, 1599 για τη Γαλλική και 1171 για τη Γερμανική γλώσσα).

·        Ένα σημαντικό μέρος των πιστοποιητικών γλωσσομάθειας έχει χορηγηθεί από οργανισμούς και φορείς που δεν πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις και δεν έχουν ελεγχθεί από το ελληνικό κράτος.

·        Ο Σύλλογος Αποφοίτων και Μεταπτυχιακών από κοινού με το Σύλλογο Φοιτητών του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Α.Π.Θ., προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με αίτημα την κατάργηση της «επάρκειας διδασκαλίας». Η υπόθεση εκδικάστηκε στις 30.01.2014 και αναμένεται εντός του μηνός η έκδοση της Απόφασης.

Με δεδομένη τη δημόσια τοποθέτηση της πολιτικής ηγεσίας δια του Αναπληρωτή Υπουργού ΠΟ.ΠΑΙ.Θ κ. Αναστασίου Κουράκη για το θέμα: «Στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της επικράτειας, καθώς και στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, θα μπορούν να διδάξουν μόνο οι κάτοχοι πτυχίου της αντίστοιχης ξένης φιλολογίας» αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες και είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση.

 

Με εκτίμηση

Τα Δ.Σ. των επιστημονικών φορέων των εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ05 - ΠΕ06 - ΠΕ07


ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗΣ  ΝΕΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΏΣΣΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ (Κυβερνήσεις Παπαδήμου-Σαμαρά) ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΕΔΩ