DaF in Griechenland

Mitglied Werden!

Αρχείο 2005 - 2015

Σκέψεις και προβληματισμοί συναδέλφων - Μαθητές 8ου Δ.Σ. Γιαννιτσών


Αγαπητή Κα Χριστοφιλοπούλου,

ε
ίμαστε οι μαθητές της Στ τάξης του 8ου δημοτικού σχολείου Γιαννιτσών.
 
Έχουμε ξεκινήσει εδώ και 2 χρόνια να κάνουμε Γερμανικά και μας αρέσουν πολύ.Στο σχολείο μας υπάρχει ακόμα ένα τμήμα Γερμανικών και ένα Γαλλικών από την Στ τάξη. Με όλη την καλοσύνη και τον σεβασμό σας ζητάμε να πάρετε πίσω αυτή την απόφαση που μας στερεί την ελεύθερη επιλογή.
 
Πιστεύουμε ότι δεν έχετε κανένα δικαίωμα να στερήσετε από μας και τους συμμαθητές μας την απόφαση που πήραμε πριν από 2 χρόνια.
Ζούμε μέσα σε μία οικονομική κρίση και οι γονείς μας δεν έχουν τη δυνατότητα να μας στείλουν σε φροντιστήρια.
Σκεφτείτε επίσης ότι πολλοί άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους κι εμείς δεν θέλουμε να δούμε τη δασκάλα μας στο δρόμο!
Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο που αφιερώσατε για μας και απαιτούμε να πάρετε πίσω αυτή την απόφαση
 
οι μαθητές του 8ου Δ.Σ.Γιαννιτσών
 
Σχεδόν έκλαψα όταν το διάβασα, τα παιδιά είναι ο πιο αυστηρός κριτής. Μου ζήτησε ένας μαθητής μου που είναι γιος μιας συναδέλφου δασκάλας να το στείλω εκεί που μπαίνει η μαμά του και βλέπει πράγματα και ειδήσεις για το σχολείο.


------------------------------
ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ ΛΕΣΒΟΥ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


    Λίγες μέρες πριν τη λήξη του σχολικού έτους, το ΥΠΔΒΜΘ με μια αιφνιδιαστική Υπουργική Απόφαση επιβάλλει την κατάργηση της παράλληλης διδασκαλίας της Γαλλικής και της Γερμανικής Γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία, αποφασίζοντας ότι από το επόμενο σχολικό έτος, εκτός από τα Αγγλικά, θα διδάσκεται μόνο μία δεύτερη ξένη γλώσσα, την οποία θα επιλέξει άπαξ και διαπαντός με δήλωσή της η πλειοψηφία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών που θα φοιτήσουν του χρόνου στην Ε’ και Στ’ τάξη.

    Η απόφαση αυτή όχι απλώς βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με κάθε σύγχρονη επιστημονική, παιδαγωγική προσέγγιση αλλά ουσιαστικά ματαιώνει τη διδακτική πράξη της οποίας πρωταρχική κι αναγκαία προϋπόθεση είναι η συνειδητή οικοδόμηση της γνώσης από τον ίδιο το μαθητή, σ’ ένα μαθησιακό περιβάλλον που το διέπει η συνέχεια και η συνέπεια.         
    Από  το επόμενο σχολικό έτος πάρα πολλοί μαθητές θα κλιθούν να διδαχθούν  μία ξένη γλώσσα την οποία  δεν επέλεξαν αλλά τούς επιβλήθηκε με καταγραφή μιας συγκυριακής αριθμητικής πλειοψηφίας. Η μαθησιακή διαδικασία καθορίζεται άραγε για το Υπουργείο με όρους  «ντέρμπυ αιωνίων»; Πώς μπορεί να χαρακτηριστεί έστω και στοιχειωδώς μαθησιακά πρόσφορο περιβάλλον ένα πολυπληθέστατο πλέον τμήμα μαθητών, όπου μεγάλος αριθμός απ’ αυτούς θα είναι «γλωσσικοί όμηροι»; Πώς μπορεί να καλλιεργηθεί και να αναπτυχθεί η επικοινωνιακή δεξιότητα των παιδιών σε συνθήκες γλωσσικού και μαθησιακού καταναγκασμού;  Πώς θα εμφυσηθούν στους μαθητές θετικές στάσεις και συμπεριφορές, υγιείς τρόποι σκέψης και ζωής σε τάξεις καταπίεσης κι απώθησης; Πώς μπορεί, με απλά λόγια , το Υπουργείο να  εξηγήσει αυτό το διαβόητο «πρώτα ο μαθητής», στα παιδιά της φετινής Ε’ δημοτικού, τα οποία διδάχτηκαν την ξένη γλώσσα  της επιλογής τους, και του χρόνου τα υποχρεώνει να διδαχτούν/υποστούν μιαν άλλη που δεν την επέλεξαν, εγκαταλείποντας αυτή που ξεκίνησαν ή συνεχίζοντάς τη εκτός σχολείου, σε βάρος του ήδη βεβαρυμμένου προγράμματος τους;  Απάντηση σε αυτά ασφαλώς δεν μπορεί να αποτελέσει η μετακίνηση των παιδιών σε άλλο σχολείο, στην περίπτωση που η επιλογή τους δεν είναι σύμφωνη με τη 2η ξένη γλώσσα του σχολείου φοίτησης. Το δίλλημα «γλωσσικός όμηρος» ή «γλωσσικός μετανάστης» δεν επιτρέπεται να τίθεται καν!
    
    Μετά από αυτά, τουλάχιστον θυμηδία μπορούν να προκαλέσουν οι «δεσμεύσεις» του Υπουργείου Παιδείας για σύνδεση της διδασκαλίας της 2ης ξένης γλώσσας στο δημόσιο σχολείο με την απόκτηση διπλώματος/ πιστοποίησης. Είναι κάτι περισσότερο από προφανές ότι με τις αποφάσεις αυτές, και σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες που προαλείφονται για το γυμνάσιο κι ανακοινώθηκαν για το λύκειο, η 2η ξένη γλώσσα ουσιαστικά αποπέμπεται από το δημόσιο σχολείο, αφού αίρονται όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις για την εκμάθησή της. Ούτε λόγος βέβαια για τις κενές, τελικά, περιεχομένου διακηρύξεις του Υπουργείου περί ενίσχυσης και καλλιέργειας της πολυγλωσσίας και διαπολιτισμικής διάστασης της εκπαίδευσης. Για πολλοστή φορά, οι μαθητές και οι γονείς τους, αυτή τη φορά στην πιο δεινή φάση της σύγχρονης ιστορίας του τόπου, υποχρεώνονται να αναζητήσουν εκτός δημόσιου σχολείου μόρφωση και δεξιότητες απαραίτητες σ’ ένα απαιτητικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον.  Η «αριστεία» όπως και τα άλλα πικρά αστεία της ηγεσίας του Υπουργείου είναι κυνισμός κι εμπαιγμός!

    Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται υπόλογο απέναντι σε μαθητές, γονείς, και εκπαιδευτικούς να εξηγήσει – μεταξύ πολλών άλλων – με ποια κριτήρια εκπονεί κι εφαρμόζει εν τέλει εκπαιδευτική πολιτική. Κι οφείλει να το κάνει όχι πλέον με μυθολογήματα κι εξωραϊσμούς, ούτε με καταιγισμό παραπλανητικών συνθημάτων που συγκαλύπτουν αλλότριους σχεδιασμούς.  Καλείται να μιλήσει μία γλώσσα για το κρίσιμο θέμα της εκπαίδευσης και να εγκαταλείψει οριστικά τη διγλωσσία που οδηγεί σε σύγχυση, μαρασμό και κατάρρευση το δημόσιο σχολείο. Να βγάλει την παιδεία από την προκρούστεια κλίνη της ανηλεούς περικοπής δαπανών - η οποία αποτελεί πλέον τον πραγματικό κι αποκλειστικό γνώμονα των αποφάσεων του – και να αντιληφθεί ότι η λογική «τόσα μάς κοστίζει ο καθηγητής,  τόσα περισσεύουν να μάθει ο μαθητής» είναι εξαθλίωση και παρακμή στην οποία η εκπαιδευτική κοινότητα αρνείται να συναινέσει.

    Ζητάμε την άμεση ανάκληση της αντιπαιδαγωγικής αυτής απόφασης και τη διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος ελεύθερης επιλογής και παράλληλης διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας, καθεστώτος που σέβεται την προσωπικότητα, την ισορροπία και τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών μας.

    Καλούμε τους γονείς να αρνηθούν να συναινέσουν στο να υποβληθούν τα παιδιά τους σε μια τέτοια απαράδεκτη διαδικασία εξαναγκασμού που υπονομεύει την ανάπτυξη της προσωπικότητα τους, την αντίληψη τους για το σχολείο και το ενδιαφέρον τους για τη γνώση. Τους καλούμε  να αναπτύξουν και να στηρίξουν κάθε πρωτοβουλία για την αποτροπή μιας τέτοιας αρνητικής εξέλιξης.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΓΑΛΛΙΚΗΣ & ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΝΟΜΟΥ ΛΕΣΒΟΥ

------------------------------
Κατερίνα Κανιτάκη: Σχετικά με την απόφαση
 περί διδασκαλίας ξένων γλωσσών στο γυμνάσιο


Σχετικά με την απόφαση περί διδασκαλίας ξένων γλωσσών στο γυμνάσιο


της 2-6-2011

Λίγο πριν τη λήξη του σχολικού έτους, σε μια εποχή που ουσιαστικά η Ευρώπη και ο υπόλοιπος κόσμος μας κυβερνούν, για την υπουργό και την υφυπουργό που υπογράφει το εν λόγω έγγραφο το πρόβλημα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι το ζήτημα της 2ης ξένης γλώσσας που δίνει στους μαθητές το μοναδικό δικαίωμα επιλογής μαθημάτων που έχουν στο γυμνάσιο. Μέχρι πρότινος το Υπουργείο Παιδείας και οι περιφερειάρχες εκπαίδευσης που περιόδευαν στα σχολεία της επαρχίας και των νησιών διακήρυτταν (εύλογα κατά τη γνώμη μου, αν και οι συνάδελφοι γνωρίζουν πόσο δύσκολο είναι αυτό με διδασκαλία δύο μόνο ώρες την εβδομάδα) την αναγκαιότητα ύπαρξης δυνατότητας πιστοποίησης της γνώσης ξένης γλώσσας που αποκτάται κατά τη φοίτηση στο γυμνάσιο. Τώρα ξαφνικά μας λένε ότι το δικαίωμα της επιλογής της β ξένης γλώσσας καταργείται τόσο στα δημοτικά όσο και στα γυμνάσια, γυρίζοντας την Ελλάδα και το εκπαιδευτικό της σύστημα 40 χρόνια πίσω.
 
Αφήνω ασχολίαστο το γεγονός ότι θα χαθούν άπειρες θέσεις εργασίας στην ξενόγλωσση δημόσια εκπαίδευση, επίσης το ότι θα κριθούν υπεράριθμοι εκατοντάδες (για να μην πω χιλιάδες...) εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών και πιθανότατα θα «υποβαθμιστούν» σε νούμερο ένα υποψήφιους προς αποχώρηση από την εκπαίδευση γενικότερα, και εστιάζω στο μότο του Υπουργείου Παιδείας Πρώτα ο μαθητής: με τόσους μαθητές που θα  έχουν ζητήσει απαλλαγή από τη 2η ξένη γλώσσα (δε σχολιάζω την εναλλακτική της μεταγραφής ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές και σε νησιά και μάλιστα σε περίοδο καταργήσεων και συγχωνεύσεων) να γυροφέρνουν στην αυλή, πώς θα πετύχουμε την εύρυθμη λειτουργία του δημόσιου σχολείου; Και ποιος θα έχει την ευθύνη για όλα αυτά τα παιδιά που θα περιφέρονται άσκοπα κάνοντας κενό τουλάχιστο δύο ώρες την εβδομάδα;

Αναρωτιέμαι γιατί τόση βιασύνη... Όλες οι αλλαγές που προωθήθηκαν φέτος με σχετικές εγκυκλίους και αποφάσεις συνοδεύονται από την εντολή άμεσης υλοποίησής τους από το τρέχον (περίπτωση ενδοσχολικών εξετάσεων για την απόκτηση απολυτηρίου λυκείου χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις) ή, στην καλυτερη περίπτωση, από το αμέσως επόμενο σχολικό έτος. Νομίζω ότι είναι ώρα να σοβαρευτούμε όλοι επιτέλους και να πάψουμε να κάνουμε πειράματα στις πλάτες των παιδιών... Δε βοηθά κανέναν και σε τίποτα να αλλάζει το εκπαιδευτικό σύστημα κάθε λίγο και να λαμβάνονται απόφάσεις "εν θερμώ" νομίζοντας ότι έτσι θα λυθεί το οικονομικό πρόβλημα της χώρας. Αν πριν από όλα στοχοποιούνται η υγεία και η παιδεία, οι δύο βασικοί πυλώνες της εύρυθμης κρατικής λειτουργίας, τότε είναι πλέον φανερό σε όλους ότι η χώρα αυτή δεν έχει δημοσιονομικό αλλά δημοκρατικό έλλειμμα.

Υπό αυτές τις συνθήκες, ενδέχεται την προσεχή χρονιά να μην έχω λόγο ύπαρξης - και οι πιθανότητες είναι 50-50, ίδιες με αυτές του συναδέλφου των γαλλικών. Αν, ωστόσο, θα ανήκω προσεχώς  και εγώ στους υπεράριθμους ή, ακόμα χειρότερα, περιττούς εκπαιδευτικούς που κάνουν τη δουλειά τους όσο πιο ευσυνείδητα μπορούν, έχουν δώσει ξανά και ξανά εξετάσεις ΑΣΕΠ, έχουν διοριστεί περνώντας από όλες τις δημοκρατικές και αξιολογικές διαδικασίες που προβλέπει η Πολιτεία, ταλαιπωρούνται εδώ και χρόνια μακριά από τα σπίτια και τις οικογένειές τους χωρίς να ξέρουν αν και πότε θα επιστρέψουν στις εστίες τους και μετά από όλα αυτά πρόκειται να απολυθούν, τότε προτιμώ να παραιτηθώ. Μπορεί να είμαστε υπάλληλοι του κράτους, αλλά ταυτόχρονα είμαστε και λειτουργοί της εκπαίδευσης και έχουμε, αν μη τι άλλο, αξιοπρέπεια.

Κατερίνα Κανιτάκη
εκπαιδευτικός ΠΕ07

------------------------------
Ευαγγελία Κολοβού: Κείμενο προβληματισμού
Η κατάργηση των ξένων γλωσσών, που φαίνεται να λαμβάνει χώρα σταδιακά σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία. Η ξενόγλωσση παιδεία στο ελληνικό δημόσιο σχολείο γυρίζει είκοσι χρόνια πίσω. Τη στιγμή μάλιστα που είχαμε φτάσει τόσο κοντά στη σύνδεση του θεσμού του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ), για το οποίο δαπανήθηκαν τόσα χρήματα για να στηθεί και να περπατήσει, με το δημόσιο σχολείο και κατά συνέπεια την αναβάθμιση του μαθήματος της ξένης γλώσσας σε αυτό. Σε όσες επιμορφώσεις τουλάχιστον συμμετείχα εγώ, αυτά μας έλεγαν.
Ευαγγελία Κολοβού, Καθηγήτρια ΠΕ07

------------------------------
------------------------------

Β.Φ. (ΠΕ06): Μας εξοντώνουν! Θα τους αφήσουμε;


Αγαπητοί συνάδελφοι,

Τους τελευταίους μήνες βιώνουμε όλοι οι εκπαιδευτικοί μία απερίγραπτη κατάσταση.
Κατάργηση διορισμού ωρομισθίων, δημιουργία του νέου Λυκείου από το οποίο απουσιάζουν ουσιαστικά όλες οι ξένες γλώσσες αφού και τα Αγγλικά γίνονται μάθημα επιλογής στη Β και Γ Λυκείου, περιορισμό και άλλων μαθημάτων (πληροφορικής, θρησκευτικών κτλ), συγχωνεύσεις σχολείων με συνέπεια να χάνονται περαιτέρω οργανικές θέσεις... Περισσότερα

Ευχαριστώ,
Β.Φ. (ΠΕ06)