DaF in Griechenland

Mitglied Werden!

Αρχείο 2005 - 2015

Kommunikationsausweise in Athener Grundschulen

Αγαπητοί συνάδελφοι,

με βάση την ένταξη των Γερμανικών ως δεύτερη ξένη γλώσσα στα δημοτικά σχολεία δημιούργησα έναν εύκολο τρόπο επικοινωνίας στη γλώσσα στόχο μεταξύ των μαθητών, σε 4 δημοτικά της Ανατολικής Αττικής, όπου και απασχολούμαι. Με γνώμονα την σχετικά κοντινή απόσταση των 4 αυτών δημοτικών σχολείων αποφάσισα να φτιάξουν οι μαθητές κάθε Ε’ και ΣΤ’ τάξης ξεχωριστά από ένα προσωπικό βιβλιαράκι-ημερολόγιο. Με διαδραστικές διαδικασίες, οι οποίες και περιγράφονται παρακάτω, επεδίωξα να φέρω κοντά τους μαθητές της Ανατολικής Αττικής τόσο μεταξύ τους όσο και με την ίδια τη Γερμανική Γλώσσα και πολλά στοιχεία της κουλτούρας που την συνοδεύουν.

Συγκεκριμένα επιδιώχτηκε η δημιουργία προσωπικών ημερολογίων-σημειωματαρίων-λευκωμάτων με την κωδική ονομασία “Kommunikationsausweise” από ζευγάρια μαθητών. Για την δημιουργία του καθενός επιστρατεύονταν λοιπόν 2 μαθητές από διαφορετικά δημοτικά σχολεία, ίδιας όμως τάξης και επομένως επιπέδου.

Παίρνοντας 5 σελίδες τύπου Α4, τις έκοψαν σε 4 ίδια κομμάτια. Για την συνέχεια χρειάζονταν από μισή σελίδα, και πάλι τύπου Α4 αλλά σκληρότερης υφής (χαρτονένια), την οποία και θα χρησιμοποιούσαν σαν εξώφυλλο. Πιάνοντας λοιπόν την μισή σελίδα σκληρού χαρτονιού τύπου Α4 και διπλώνοντας με αυτήν περίπου 5-10 κομμάτια χαρτί, από τις στα 4 κομμένες αρχικά κανονικές σελίδες Α4, δημιουργούσαν ένα μικρό βιβλιαράκι, του οποίου τις σελίδες και ένωναν με συρραπτικό! Έπειτα χώριζαν το πίσω μέρος του εξώφυλλου σε 2 κάθετα νοητά μέρη, τοποθετούσαν στο αριστερό και δεξιό αντίστοιχα από μία φωτογραφία τους ο καθένας και από κάτω, πάντα στην γερμανική γλώσσα, τα προσωπικά τους στοιχεία.

Κάθε εβδομάδα έμενε το κάθε „Kommunikationsausweis“ στον έναν από τους 2 μαθητές. Ο καθένας έγραφε χρησιμοποιώντας την γερμανική γλώσσα πράγματα για τον εαυτό του, πώς πέρασε το Σαβ/κο, τί θα κάνει την επόμενη εβδομάδα στον ελεύθερό του χρονο, το γενεαλογικό του δέντρο, πληροφορίες για τον εαυτό του κτλ. Ο Καθηγητής λάμβανε στο τέλος της εβδομάδας από τον εκάστοτε μαθητή το συγεκριμένο λεύκωμα-ημερολόγιο, διόρθωνε μαζί με τον μαθητή και έκανε τις παρατηρήσεις-προτάσεις του για την μελλοντική του χρήση και το περιεχόμενό του. Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας το μετέφερε στον αντίστοιχο “Kommunikationspartner” της ίδιας τάξης-επιπέδου αλλά σε άλλο σχολείο της περιοχής, ο οποίος με τη σειρά του συμπλήρωνε τις κενές σελίδες με ζωγραφιές, απαντήσεις σε τυχόν ερωτήματα του άλλου μαθητή σε μορφή σύντομης επιστολής, κ.α. Λειτουργεί δηλαδή ο εκπαιδευτικός εκτός των άλλων και σαν άτυπος «Kommunikationsbrieftraeger»

Η δημιουργική και επικοινωνιακή φαντασία των αρχαρίων μαθητών καθώς και η ολοένα αυξανόμενη διάθεσή τους για διαδραστική μάθηση είναι χαρακτηριστική. Είναι γεγονός, ότι στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου βρέθηκαν με αφορμή τα προαναφερθέντα “Kommunikationsausweise” όλοι αυτοί οι μαθητές από τα σχολεία της Ανατολικής Αττικής στον προαύλιο χώρο τοπικής εκκλησίας, γνωρίστηκαν από κοντά, ενθουσιάστηκαν με την ιδέα συνέχισης της εκμάθησης των γερμανικών και επικοινωνίας με αυτόν τον τρόπο και τελικά δημιούργησαν καινούριες γνωριμίες που εξελίσσονται σιγά σιγά σε φιλίες με αφορμή και στόχο το μάθημα Γερμανικών ως Ξένη Γλώσσα του Δημόσιου Σχολείου, στο οποίο φοιτούν!

Ευχαριστώ θερμά για την ανταπόκριση,

Δαμιανός Νεράντζης
Εξειδικευμένος Καθηγητής ΠΕ07
Υποψήφιος Διδάκτωρ Μεταφρασιολογίας Ιονίου Πανεπιστημίου
lehrer_des_daf@yahoo.gr