DaF in Griechenland

Mitglied Werden!

Αρχείο 2005 - 2015

Γ. Κερκινοπούλου: Διανομή και διδασκαλία του Deutsch-ein Hit! 1,2 & 3 (14.09.2010)

Liebe Kolleginnen und liebe Kollegen!

Η κυκλοφορία και διανομή του 3ου τόμου του Deutsch - einHit! προκάλεσε αναστάτωση. Για το λόγο αυτό σας παραθέτω διευκρινιστικά:

Α) αυτούσιο το απόσπασμα από τις «Οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθημάτων των Α, Β και Γ τάξεων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου»- για το προηγούμενο σχολικό έτος που αφορά στη διδασκαλία της Γερμανικής γλώσσας και βρίσκεται στις σελ. 48-51 στο 97961/Γ2/12-08-2009 της Δ/νσης Σπουδών Δ.Ε. καθώς δεν έχουν αποσταλεί ακόμη οδηγίες για το τρέχον σχολικό έτος.


Σελ. 48: « ΓΑΛΛΙΚΑ – ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:
Τα τμήματα της 2ης Ξένης Γλώσσας στην Α Γυμνασίου μπορούν να διακριθούν σε 3 κατηγορίες:
α) Σε τμήματα με αδίδακτους μαθητές, που προέρχονται από Δημοτικά Σχολεία μέχρι και 5θέσια ή και από 6θέσια και άνω, όπου δεν προσφέρεται μία εκ των δύο Ξένων Γλωσσών.
β) Σε τμήματα από μαθητές που διδάχτηκαν τη 2η Ξένη Γλώσσα (μαθητές από 6θέσια και άνω Δημοτικά Σχολεία). Στην περίπτωση αυτή, και μόνο το γεγονός ότι η 2η Ξένη Γλώσσα διδάσκεται κυρίως από ωρομίσθιους, οι οποίοι προσλαμβάνονται σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, έχει ως αποτέλεσμα το κάθε τμήμα να προχωράει με τον δικό του ρυθμό μάθησης.
γ) Σε μικτά τμήματα, δηλαδή αυτά που αποτελούνται και από αδίδακτους μαθητές και από μαθητές που διδάχτηκαν τη 2η Ξένη Γλώσσα στο Δημοτικό.
Τα ανωτέρω σχετικά με την Α Γυμνασίου φυσικό είναι να εξακολουθούν να υφίστανται και στις επόμενες τάξεις του Γυμνασίου.

Επιπλέον, τα διδακτικά πακέτα για τη 2η Ξένη Γλώσσα (Γερμανικά, Γαλλικά) συγγράφτηκαν με βάση το τρίωρο διδασκαλίας, το οποίο όμως εν τω μεταξύ έχει μειωθεί σε δίωρο. Δεν υπάρχουν ακόμα στοιχεία σε πανελλαδικό επίπεδο για τις επιπτώσεις που αυτό έχει στην εφαρμογή των διδακτικών πακέτων στη σχολική πράξη.

Επίσης, τόσο για το διδακτικό πακέτο «Γερμανικά Α Γυμνασίου», που ήδη εφαρμόζεται από το σχολικό έτος 2006-07, όσο και για τα άλλα πακέτα που θα εφαρμοστούν από το προσεχές σχολικό έτος (Γαλλικά Α και Γ Γυμνασίου, Γερμανικά Β Γυμνασίου) υφίσταται το πρόβλημα της έλλειψης του Audio-CD. Η έλλειψη αυτή αφενός μειώνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των αντίστοιχων ασκήσεων που περιέχονται στα διδακτικά πακέτα και αφετέρου υποχρεώνει τους καθηγητές να χρησιμοποιούν πρόσθετο ακουστικό υλικό, προκειμένου οι μαθητές να εξασκούνται επαρκώς στην κατανόηση προφορικού λόγου αλλά και για να εξοικειώνονται με ποικιλία φωνών και τρόπων προφοράς, με συνέπεια να επιβραδύνεται αναγκαστικά η πρόοδος στην επεξεργασία της ύλης.  
Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί ότι έχουν αναφερθεί περιπτώσεις σχολείων όπου για ολόκληρο το σχολικό έτος οι ώρες διδασκαλίας της 2ης Ξένης Γλώσσας, για διαφόρους λόγους, δεν υπερβαίνουν τις 40.
Κατόπιν τούτου, προτείνεται για το Γυμνάσιο η παρακάτω διδακτέα ύλη, η οποία είναι ενδεικτική και όχι δεσμευτική. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να εφαρμόζουν το ΑΠΣ με ευελιξία, λαμβάνοντας υπόψη τα όσα εκτέθηκαν παραπάνω σχετικά με την ποικιλομορφία που παρουσιάζει η πραγματική κατάσταση στα σχολεία:

Α’ Γυμνασίου: Μέχρι το 5ο κεφάλαιο (Lektion 5) του διδακτικού πακέτου Deutsch – ein Hit! 1
Β’ Γυμνασίου: Ολοκλήρωση του διδακτικού πακέτου Deutsch – ein Hit! 1
Γ’ Γυμνασίου: Μέχρι το 5ο κεφάλαιο (Lektion 5) του διδακτικού πακέτου Deutsch – ein Hit! 2

Επισημαίνεται ωστόσο ότι θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να μεριμνούν, ώστε να γίνεται «αποτελεσματική» χρήση του διδακτικού χρόνου. Για την επίτευξη αυτού του στόχου οι εκπαιδευτικοί οφείλουν:
α) να αξιοποιούν στον μέγιστο βαθμό τις γνώσεις που απέκτησαν οι μαθητές στην προηγούμενη βαθμίδα ή τάξη,
β) να αποφεύγουν να χρονοτριβούν ασκόπως σε επιμέρους φαινόμενα, ασκήσεις κ.λπ., και ταυτόχρονα
γ) να αποφεύγουν να «βιάζονται» υπερβολικά, πράγμα που θα προκαλούσε κενά στην οικοδόμηση της γλωσσομάθειας.  
Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν πρωτίστως να λαμβάνουν υπόψη τους το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και να δίνουν την απαιτούμενη προσοχή στον προγραμματισμό της διδασκαλίας εν γένει, αλλά και της κάθε διδακτικής ώρας χωριστά.»
 
Β) τον διευκρινιστικό πίνακα που απέστειλα στις 08.09.2009 Αριθμ. Πρωτ. 1505 και αφορά τη διανομή και διδασκαλία και διανομή του διδακτικού πακέτου/βιβλίου. Τα βιβλία θα διανεμηθούν και θα διδαχθούν ως εξής:

Α´ Γυμνασίου: Θα διανεμηθεί και θα διδαχθεί το βιβλίο Deutsch – ein Hit! 1.
Οι μαθητές κρατούν το βιβλίο και για την επόμενη σχολική χρονιά.

Β´ Γυμνασίου: Συνεχίζεται η διδασκαλία του Deutsch – ein Hit! 1,
το οποίο διδάσκεται μέχρι τέλους. Σε περίπτωση που καλυφθεί η ύλη του 1ου τόμου συνεχίζεται η διδασκαλία με το Deutsch – ein Hit! 2.
Οι μαθητές κρατούν το βιβλίο και για την επόμενη σχολική χρονιά. Καλό είναι να υπάρχει το Deutsch – ein Hit! 2 στο σχολείο αλλά να διανεμηθεί
στους μαθητές μετά την ολοκλήρωση του Deutsch – ein Hit! 1.

Γ´ Γυμνασίου: Αν δεν καλυφθεί η ύλη του 1ου τόμου θα συνεχιστεί η διδασκαλία
με το Deutsch - einHit! 1 μέχρι να ολοκληρωθεί η ύλη του. Σε περίπτωση που ολοκληρώθηκε η ύλη του Deutsch - einHit! 1 στη Β´ Γυμνασίου διανέμεται άμεσα και διδάσκεται το Deutsch – ein Hit! 2.
 
Παρακαλώ να αγνοήσετε το γεγονός ότι πάνω στο βιβλίο Deutsch – ein Hit! 2  αναγράφεται Β´ Γυμνασίου και να πάρετε υπόψη σας τις παραπάνω πληροφορίες.

   
Όπως επισημαίνεται και στις οδηγίες η συγγραφή του εκπαιδευτικού πακέτου στηρίχθηκε στην 3ωρη διδασκαλία ενώ διδάσκεται 2 ώρες εβδομαδιαίως.


Ενημερώσετε επίσης τις κ.κ. Διευθύντριες και τους κ. Διευθυντές των σχολικών Μονάδων που υπηρετείτε και να προβείτε σε έγκαιρη συμπληρωματική παραγγελία του Deutsch – ein Hit! 2 σε περίπτωση που στο σχολείο σας έχετε το Deutsch – ein Hit! 3
Μέχρι να σας αποσταλεί το 2ο Βιβλίο εκμεταλλευτείτε το διάστημα αυτό για επαναλήψεις που ενδείκνυνται στην αρχή της σχολικής χρονιάς.  
    

    
    
    
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

Γιάννα Κερκινοπούλου
Σχολική Σύμβουλος Γερμανικής