DaF in Griechenland

Mitglied Werden!

Αρχείο 2005 - 2017

Ερώτηση στη Βουλή από το βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Τάσο Κουράκη - Η απάντηση της Υφυπουργού Παιδείας (13.05.2011)

Για να δείτε το σχετικό βίντεο πατήστε εδώ

Με έντονη γραφή τα σημεία που αφορούν τις ξένες γλώσσες

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΓ´ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β´
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΡΛΒ´
Πέμπτη 12 Μαΐου 2011
Στον ερωτώντα Βουλευτή κ. Αναστάσιο Κουράκη, θα απαντήσει η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου.
Παρακαλώ, κύριε Κουράκη, έχετε το λόγο για να αναπτύξετε την ερώτησή σας.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ´ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Η ερώτησή μας έχει δύο τμήματα. Το πρώτο είναι η φοβερή υποβάθμιση της Βιολογίας από το Λύκειο ως υποχρεωτικό μάθημα –μάλιστα, το έχει σε αντιδιαστολή, δηλαδή επιλέγουμε ή Πληροφορική ή Βιολογία, άρα υπάρχει υποβάθμιση και της Πληροφορικής- και το δεύτερο είναι όπως τροποποιήθηκε από την κυρία Υπουργό εξοβελισμός των γερμανικών και των γαλλικών από το Νέο Λύκειο, στη λογική της ελάφρυνσης των παιδιών από τα περιττά μαθήματα.
Σχετικά με το πρώτο, κυρία Υφυπουργέ, όσο και να ψάξαμε, δεν μπορούμε  να βρούμε οποιοδήποτε παιδαγωγικό και επιστημονικό επιχείρημα σ’ αυτήν την πρόταση. Έχουμε όλα τα στοιχεία για το τι ισχύει στις άλλες χώρες της Ευρώπης και μπορούμε να τα καταθέσουμε. Προφανώς, στη νέα εποχή που ζούμε, την εποχή της βιοτεχνολογίας, των κλιματικών αλλαγών, την αγωγή υγείας, είναι αδύνατο να φανταστούμε ότι το υπάρχον καθεστώς είναι τόσο ανεπαρκές, γιατί οι μαθητές διδάσκονται Βιολογία μόνο μία ώρα στη Β´ Λυκείου και μία ώρα στη Γ´ Λυκείου και επιπλέον διδάσκονται δύο ώρες ως μάθημα θετικής κατεύθυνσης στη Γ´ Λυκείου.
Τελικώς, παρ’ όλο που όλη η εκπαιδευτική κοινότητα είχε θεωρήσει ότι ακόμα και αυτό το καθεστώς με τα μονόωρα μαθήματα πρέπει να αναβαθμιστεί, στην πραγματικότητα βλέπουμε έναν πλήρη εξοστρακισμό της Βιολογίας.
Επιπλέον, πρέπει να πούμε ότι επειδή οι οργανικές θέσεις στα γυμνάσια και στα λύκεια προκηρύσσονται με βάση τις υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας και το μίνιμουμ των ωρών που χρειάζεται για να προκηρυχθεί μία θέση είναι έντεκα ώρες, δεν μπορεί πλέον να προκηρυχθεί καμία θέση βιολόγου, επειδή υπολογίζεται μόνο η μία ώρα ανά Τμήμα στην Α´ Λυκείου και ένα σχολείο, φυσικά, δεν μπορεί να έχει πάνω από έντεκα τμήματα στην Α´ Τάξη. Έτσι, δεν θα προσλαμβάνονται βιολόγοι και η Βιολογία θα διδάσκεται είτε από ωρομισθίους, είτε από καθηγητές άλλων ειδικοτήτων.
Επιπλέον, παιδιά τα οποία δεν θα επιλέξουν Βιολογία στην Α´ Λυκείου και ενδεχομένως θελήσουν αργότερα να πάνε στην Ιατρική, εάν αλλάξουν αντίληψη και αργότερα θελήσουν να πάνε στην Ιατρική, καταλαβαίνετε ότι επειδή δεν θα έχουν διδαχθεί Βιολογία, θα είναι αδύνατον να ανταποκριθούν.
Μία ακόμα αντίληψη με την οποία είμαστε αντίθετοι, σχετίζεται με τον εξοβελισμό των γερμανικών και των γαλλικών ως περιττά μαθήματα. Μ’ αυτόν τον τρόπο, βεβαίως, επειδή υπάρχει αδήριτη ανάγκη τα παιδιά να πρέπει να εφοδιαστούν μ’ αυτές τις δύο γλώσσες, στρέφετε αυτά τα παιδιά στο να πηγαίνουν στα φροντιστήρια. Τελικώς, πρέπει να σας πω ότι η Ελλάδα, αναλογικά με τον πληθυσμό της, είναι η πρώτη χώρα στην αγορά πτυχίων γλωσσομάθειας όλων των επιπέδων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Γαλλικής Πρεσβείας.
Θα έλεγα, επιπλέον, ότι το Υπουργείο τιμωρεί τους εκπαιδευτικούς των γαλλικών και των γερμανικών, καταργώντας το μάθημα από το Νέο Λύκειο και δημιουργεί πελώρια προβλήματα σ’ όλους αυτούς τους καθηγητές, είτε δουλεύουν στο Δημοτικό, είτε στο Γυμνάσιο.
Θα ήθελα να μας απαντήσετε ποια παιδαγωγική αρχή επιβάλλει στο νέο σχολείο, το Νέο Λύκειο, να φύγουν τα γαλλικά και τα γερμανικά από το δημόσιο σχολείο –και, μάλιστα, το ψηφιακό σχολείο, όπως έχετε δηλώσει επανειλημμένως- και ποια παιδαγωγική αρχή επιβάλλει τα παιδιά να πρέπει να διαλέξουν ή Πληροφορική ή Βιολογία. Αυτά που θα διαλέξουν Βιολογία, γιατί είναι απαραίτητη για τη σύγχρονη κοινωνία, δεν θα διαλέξουν Πληροφορική που έχουμε ομολογήσει βεβαίως ότι είναι ομοίως άκρως απαραίτητη.
Θα ήθελα την απάντησή σας και σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κα Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου καλείται να απαντήσει στην ερώτηση του κ. Κουράκη. Ορίστε, κυρία Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα μου επιτρέψετε, πριν ξεκινήσω την απάντησή μου να πω ότι εμείς βρισκόμαστε μεν εδώ, στο Κοινοβούλιο, αλλά έξω υπάρχουν πάρα πολλοί μαθητές που αυτή τη στιγμή διαγωνίζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις που ξεκίνησαν σήμερα και ξεκίνησαν ομαλά.
Θέλω και απ’ αυτό το Βήμα να ευχηθώ «καλή επιτυχία» στα παιδιά που αυτή τη στιγμή δίνουν εξετάσεις και να τους πούμε όλοι μαζί ότι είμαστε κοντά τους, αλλά δεν είναι ο μόνος δρόμος και η μόνη δυσκολία της ζωής. Τους ευχόμαστε, λοιπόν, όλα να πάνε καλά και τα παιδιά να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.
Κύριε Κουράκη, νομίζω ότι μας δίνεται μία μεγάλη ευκαιρία και μέσα απ’ αυτήν την επίκαιρη ερώτηση, να πούμε δυο λόγια παραπάνω για τη φιλοσοφία του Νέου Λυκείου. Για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια, επικεντρωνόμαστε στο ίδιο το σχολείο και όχι στο σύστημα πρόσβασης. Σε λίγο θα συζητήσουμε και γι’ αυτό. Όμως, αυτό το νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια θα είναι συναρθρωμένο και λειτουργικά συνδεδεμένο και με τις αλλαγές, βεβαίως, στην τριτοβάθμια, αλλά και με τις αλλαγές στο σχολείο.
Για να απαντήσω, λοιπόν, στην ερώτησή σας, θα σας πω ποια είναι η φιλοσοφία του Νέου Λυκείου. Είναι δύο πράγματα. Καθώς η υποχρεωτική εκπαίδευση τελειώνει στο Γυμνάσιο, το Λύκειο πρέπει να κάνει δύο πράγματα. Πρέπει, αφ’ ενός, να είναι μία βαθμίδα γενικής παιδείας που θα εμβαθύνει στα πυρηνικής σημασίας μαθήματα –Ελληνική Γλώσσα, Ιστορία και Μαθηματικά- και αφ’ ετέρου να βοηθήσει τους μαθητές στην αυξανόμενη εξειδίκευση στη Β´ και Γ´ Λυκείου, ανάλογα με τις επιλογές τους.
Ταυτόχρονα, πρέπει να βοηθήσει τους μαθητές όχι να κάνουν αυτό που ακόμα κάνει σήμερα, δυστυχώς, το εκπαιδευτικό μας σύστημα, δηλαδή να παπαγαλίζουν και να αναγκάζονται τα παιδιά να μαθαίνουν απ’ έξω πράγματα, αλλά αντίθετα να αναλαμβάνουν ερευνητικές εργασίες διαφόρων αντικειμένων, να δρουν συλλογικά, να αναπτύσσουν όχι μόνο τη δυνατότητα συνεργασίας και την ομαδικότητα, αλλά την κριτική και αναλυτική σκέψη και την εμβάθυνση σε αντικείμενα.
Όμως, θα ήθελα να απαντήσω και επί της ουσίας στα συγκεκριμένα ζητήματα που θέτετε και αρχίζω, βεβαίως, από τη Βιολογία. Στις εποχές των εξελίξεων, της βιοτεχνολογίας και όχι μόνο, αλλά και όλων των επιστημών και των τεχνολογιών που συνδέονται με τη βιολογία, θα ήταν πραγματικά λάθος, αν δεν δίναμε μία ευκαιρία στους μαθητές να ολοκληρώσουν τη γενική παιδεία, διότι καταλαβαίνετε ότι αν πάμε σε ένα λύκειο, το οποίο τα έχει όλα σε εμβάθυνση, δεν μειώσουμε τις ώρες και δεν δώσουμε λίγο ελεύθερο χρόνο στα παιδιά, τα παιδιά θα βγουν πραγματικά μετά από ένα εξαντλητικό σχολείο και δεν θα ξέρουν περίπου τίποτα, αν ξέρουν λίγο απ’ όλα.
Εξηγούμαι λοιπόν και λέω ότι στην Α´ Λυκείου που είναι τάξη γενικής παιδείας και γέφυρα μεταξύ του Γυμνασίου που είναι υποχρεωτικής εκπαίδευσης και του Λυκείου, έχουμε μία ώρα Βιολογία. Την κρατάμε. Πρέπει δε να σας πω ότι στο ισχύον πρόγραμμα δεν είχαμε καμία ώρα Βιολογίας. Βάζουμε, λοιπόν, στη γενική παιδεία μία ώρα και στην κατεύθυνση και στην εξειδίκευση που ξεκινά πια από τη Β´ Λυκείου, ενώ στο σημερινό πρόγραμμα είχαμε στη Β´ Λυκείου μία ώρα Βιολογία γενικής παιδείας και δύο ώρες επιλογής, τώρα στο καινούργιο πρόγραμμα προτείνουμε δύο ώρες κατεύθυνσης υποχρεωτικές και δύο ώρες επιλογή Βιολογίας στην εμβάθυνση για εκείνους τους μαθητές που επιλέγουν αυτές τις κατευθύνσεις.
 Μπορούν, βεβαίως, να αλλάξουν γνώμη στη Γ´ Λυκείου. Θα πω τώρα και για τη Γ´ Λυκείου. Στο σημερινό πρόγραμμα έχουμε μία ώρα γενικής παιδείας Βιολογία και δύο ώρες κατεύθυνσης. Το αυξάνουμε στην κατεύθυνση και λέμε ότι θα έχουμε τέσσερις ώρες υποχρεωτικές στην κατεύθυνση και δύο ώρες επιλογή στην εμβάθυνση.
Αυτό δείχνει, κύριοι συνάδελφοι, ότι αυτό που θέλουμε να κάνουμε στη Β´ και Γ´ Λυκείου είναι, ταυτόχρονα με τη γενική παιδεία που είναι τα βασικά μαθήματα, να δώσουμε στους μαθητές όλα εκείνα τα εφόδια που χρειάζονται μέσα στο σχολείο –το σχολείο γίνεται ξανά σχολείο και δεν γίνεται διάδρομος όπου μετά τα παιδιά πηγαίνουν στα φροντιστήρια- για τη μετέπειτα πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Κύριε Πρόεδρε, θα απαντήσω στο άλλο σκέλος που δεν το πρόλαβα στη δευτερολογία μου, αφού ακούσω και το συνάδελφο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ο Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Κουράκης έχει το λόγο για τη δευτερολογία του.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κυρία Υφυπουργέ, αν κατάλαβα καλά, είπατε ότι από το υπάρχον καθεστώς διδασκαλίας της Βιολογίας, με τον τρόπο που το περιγράψατε, αυξάνεται ο αριθμός των ωρών Βιολογίας.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Βεβαίως.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Συγγνώμη, αλλά πρέπει να υπάρχει ένα πρόβλημα στην πληροφόρηση, φαντάζομαι στη δική μου, γιατί εσείς ως αντικείμενο πρέπει να το γνωρίζετε.
Αυτό που γνωρίζω εγώ από το σχέδιο που έχει κατατεθεί, είναι ότι στη Β’ και στη Γ’ Λυκείου η Βιολογία διδάσκεται εναλλακτικά με την Πληροφορική. Δεν είναι υποχρεωτικό μάθημα, όπως είπατε. Αν ήταν όπως τα λέτε δεν θα είχαμε πρόβλημα ούτε εμείς, ούτε οι ίδιοι οι καθηγητές και η Ένωση των Βιολόγων.
Επαναλαμβάνω, με το προτεινόμενο σχέδιο υπάρχει περίπτωση ένας μαθητής να κάνει τη μία ώρα στην Α’ Λυκείου και μετά να μην κάνει τίποτα, αν επιλέξει να πάρει Πληροφορική. Το μάθημα είναι εναλλακτικό με την Πληροφορική. Εάν διατυπώσετε την πρότασή σας και περάσει έτσι όπως την είπατε, δηλαδή αύξηση των ωρών στη Β’ και στη Γ’ Λυκείου, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα.
Επιπλέον, όμως, στην Α’ Λυκείου το μάθημα εντάσσεται σε ένα γενικό κορμό φυσικής-χημείας, όπου εκεί, επειδή ακριβώς θα μειωθούν οι οργανικές θέσεις των βιολόγων, υπάρχει περίπτωση να διδαχθεί από καθηγητές της φυσικής και της χημείας, οι οποίοι ενδεχομένως να έχουν αποφοιτήσει από ένα σχολείο, όπου επειδή διάλεξαν την Πληροφορική, δεν θα έχουν διδαχθεί -οι καθηγητές φυσικής, χημείας και μαθηματικών εννοώ- ούτε στο λύκειο Βιολογία.
Θα παρακαλέσω να διευκρινιστεί, γιατί είναι κομβικής σημασίας το ζήτημα αυτό. Μακάρι να είναι έτσι όπως το λέτε, αλλά θα ήθελα να με παραπέμψετε στο αντίστοιχο εδάφιο, στην ιστοσελίδα ή οπουδήποτε αλλού, αν είναι έτσι τα πράγματα όπως τα λέτε εσείς, γιατί αλλιώς θα επανέλθουμε.
Θα ήθελα επίσης να παρακαλέσω να κάνετε μία αναφορά ή να σχολιάσετε τις επιστολές διακεκριμένων πανεπιστημιακών για το συγκεκριμένο ζήτημα, του κυρίου Γραβάνη, Καθηγητή Φαρμακολογίας,  του κυρίου Γραμματικάκη, Ομότιμου Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης, του κυρίου Ζουρού, του κ. Καλοκαιρινού, του κ. Καφάτου. Είναι ένα σωρό καθηγητές οι οποίοι έχουν καταλάβει αυτό που έχω καταλάβει κι εγώ, ότι δηλαδή η βιολογία εξοβελίζεται από την Β’ και Γ’ Λυκείου.
Απορώ πώς μου απαντήσατε με τον τρόπο που μου απαντήσατε. Δεν έχει καμία σχέση τουλάχιστον με αυτό που κυκλοφόρησε. Βεβαίως δεν είναι μόνο δικό μου λάθος. Την ίδια αντίληψη έχουν και οι βιολόγοι, την ίδια έχουν και οι καθηγητές που ανέφερα προηγουμένως. Περί αυτού πρόκειται. Δεν μου αρκεί μία διαβεβαίωση δική σας σήμερα και μία συμφωνία με την αντίληψη βεβαίως ότι η βιολογία είναι κομβικής σημασίας, αλλά το τι λέει το Υπουργείο και το τι θα φέρετε.
Επίσης, να απαντήσετε και στο δεύτερο μέρος της ερώτησης, το οποίο είναι επίσης πολύ σημαντικό όσον αφορά τη δεύτερη γλώσσα των γερμανικών και των γαλλικών, όπου υπάρχει ένα πρόβλημα και με αυτήν τη διδασκαλία, που είναι απαραίτητη στην εποχή μας βεβαίως, αλλά υπάρχει και τεράστιο πρόβλημα στους καθηγητές γαλλικών και γερμανικών των δημοσίων σχολείων όπου όταν καταργείται το μάθημα χάνεται και η οργανική θέση.
Επιπλέον, οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί καθηγητές γαλλικών και γερμανικών που εργάζονται στα ιδιωτικά λύκεια, από τη στιγμή που καταργούνται τα συγκεκριμένα μαθήματα απολύονται, γιατί σύμφωνα με το άρθρο 3848/10 στο δημόσιο σχολείο έχουν δικαίωμα διορισμού μόνο οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί των οποίων το σχολείο καταργείται, όχι όταν καταργείται το μάθημα.
Επομένως, υπάρχει ένα τρομαχτικό ζήτημα με τους καθηγητές αλλά κυρίως με το εκπαιδευτικό ζήτημα, με την απίστευτη αναγκαιότητα διδασκαλίας, όπως έχει πει και η κυρία Υπουργός πάρα πολλές φορές, ότι η ξένη γλώσσα πρέπει να μπαίνει στο σχολείο και να παίρνουν το πτυχίο γλωσσομάθειας από εκεί.
Με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά τι κάνετε; Καταργείτε τη δυνατότητα να μάθει ένα παιδί στο δημόσιο σχολείο γερμανικά και γαλλικά και το στέλνετε στο ιδιωτικό φροντιστήριο, για να πληρώσουν οι γονείς.
Είναι εξαιρετικής σημασίας αυτό το θέμα και θέλω πραγματικά μία πολύ σαφή απάντηση επ’ αυτού. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει η κυρία Υφυπουργός, για να απαντήσει.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε θα ήθελα κι εγώ την ανοχή σας, όπως ο κ. Κουράκης, για ένα-δύο λεπτά, γιατί είναι πολλά και συμπυκνωμένα και δεν θα δώσω ουσιαστικές απαντήσεις. Θα προσπαθήσω να είμαι πολύ σαφής.
Η Επιστήμη των Υπολογιστών -θα συμφωνήσετε μαζί μου, ξεκινώ από αυτό και θα πάμε πάλι στη βιολογία- είναι κάτι τελείως διαφορετικό από τη χρήση των υπολογιστών, την οποία βάζουμε ήδη από την Α’ Δημοτικού στα οκτακόσια ολοήμερα σχολεία με παιγνιώδη τρόπο και μαθαίνουν παίζοντας τα παιδιά και γι’ αυτό έχουμε και κατηγορηθεί.
Άρα, ο πρώτος στόχος είναι, ξεκινώντας όπως είπαμε από τα οχτακόσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία, τα παιδιά να τελειώνουν την Γ’ Γυμνασίου και να έχουν κρατικό πιστοποιητικό γνώσης της χρήσης των νέων τεχνολογιών.
Αυτό λοιπόν σημαίνει, ότι ξεκινάνε από το δημοτικό, άρα βάζουμε όχι την Πληροφορική ως επιστήμη, αλλά τη χρήση και ο στόχος είναι να τελειώσουμε, να ολοκληρώσουμε αυτή τη δυνατότητα των μαθητών με πιστοποίηση στη Γ’ Γυμνασίου.
Από εκεί και πέρα, βεβαίως, η επιστήμη της Πληροφορικής για εκείνους τους μαθητές που ακολουθούν τη θετική κατεύθυνση είναι πάρα πολύ ουσιαστική, γι’ αυτό κι αν σας διαβάσω τις αντίστοιχες ώρες, κύριε Κουράκη, θα δείτε ότι αντίστοιχα σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση πάλι αυξάνεται το μάθημα. Θα εξηγήσω, όμως, μετά πώς διαρθρώνεται, για να λυθεί η απορία και για τη Βιολογία και για την Επιστήμη των Υπολογιστών. Εκεί που δεν έχουμε πια Επιστήμη των Υπολογιστών είναι στην Α’ Λυκείου ως γενική τάξη.
Ερχόμαστε, όμως, στη Β’ Λυκείου και προσθέτουμε και δύο ώρες εμβάθυνση, δηλαδή έχουμε δύο ώρες υποχρεωτικά σε αυτούς που έχουν την κατεύθυνση Επιστήμη των Υπολογιστών και δύο ώρες επιλογή για εμβάθυνση σε όσους θέλουν να πάνε πιο πέρα, γιατί προετοιμάζονται μέσα στο σχολείο για να δώσουν εξετάσεις ενδεχομένως προς τα εκεί.
Στη Γ’ Λυκείου από δύο ώρες κατεύθυνσης που είναι οι υποχρεωτικές για αυτούς που έχουν πάρει την κατεύθυνση, το πάμε σε τέσσερις ώρες Επιστήμη των Υπολογιστών κατεύθυνση συν δύο ώρες εμβάθυνση. Ενώ το προηγούμενο ήταν δύο ώρες κατεύθυνση και δύο ώρες επιλογής -αυτό είναι και το ισχύον- πάμε σε τέσσερις ώρες κατεύθυνσης και δύο ώρες επιλογής στην εμβάθυνση.
Εξηγούμαι, λοιπόν: Όπως στη Βιολογία, έτσι και στην Επιστήμη της Πληροφορικής οι μαθητές εκείνοι οι οποίοι έχουν επιλέξει τη θετική κατεύθυνση, χωρίζονται σε δύο ομάδες. Εκείνοι οι οποίοι κατευθύνονται περισσότερο προς επιστημονικά αντικείμενα και σχολές, οι οποίες έχουν σχέση με τα ιατρικά, με τα βιολογικά, με τις κατευθύνσεις αυτές, επιλέγουν τη Βιολογία, έτσι όπως σας το περιέγραψα και με τις ώρες που σας το περιέγραψα. Δεν είναι το αν θα την επιλέξουν. Θα την επιλέξουν. Διότι, όπως γνωρίζετε και εσείς και όπως γνωρίζω κι εγώ πάρα πολλοί από τους μαθητές μας επιλέγουν αυτά τα επαγγέλματα κι αυτούς τους κύκλους μαθημάτων και η Επιστήμη των Υπολογιστών αντίστοιχα θα προσφέρεται με αυτές τις ώρες στην ομάδα. Δεν πρόκειται να έχει το σχολείο ή Βιολογία ή Επιστήμη των Υπολογιστών. Θα προσφέρεται και η Βιολογία και η Επιστήμη των Υπολογιστών.
Αυτό που αλλάζει, είναι ότι στη Β’ και Γ’ Λυκείου, που έχει τελειώσει πια η υποχρεωτική παιδεία, το παιδί αρχίζει να εξοικειώνεται και να εμβαθύνει πολύ περισσότερο στα αντικείμενα που επιλέγει για την περαιτέρω επαγγελματική του πορεία.
Έρχομαι τώρα στις γλώσσες. Πάλι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί είναι στη Γ’ Γυμνασίου να έχουμε ολοκληρώσει τη γλωσσομάθεια σε δύο τουλάχιστον γλώσσες. Στόχος είναι στην πρώτη γλώσσα, που είναι η αγγλική, να έχουμε το επίπεδο Β2 στη Γ’ Γυμνασίου, που είναι ένα επίπεδο πολύ καλής γνώσης της ξένης γλώσσας με το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, το οποίο δεν είναι και κοστοβόρο, γιατί οι εξετάσεις είναι χωριστές και είναι πάρα πολύ φθηνές αυτήν τη στιγμή. Είναι στο 1/3 της τιμής των έξω φροντιστηριακών ή άλλων εξετάσεων από διάφορα εξεταστικά κέντρα πανεπιστημίων του εξωτερικού.
Για να φτάσουμε εκεί, κύριε Κουράκη, ξεκινάμε την ξένη γλώσσα ήδη από την Α’ Δημοτικού. Και πάλι, αν θέλετε, έχουμε χτυπηθεί γι’ αυτό, έχουμε αντιδράσεις γι’ αυτό, γιατί παίζοντας τα μικρά παιδιά στην Α’ Δημοτικού έχουν τη δυνατότητα να εξοικειωθούν προφορικά με τη γλώσσα, για να προχωρήσουν αυξάνοντας τη δυνατότητά τους έως και τη Γ’ Γυμνασίου.
Σε ό,τι αφορά τώρα τη δεύτερη ξένη γλώσσα, που είναι η γαλλική ή η γερμανική, δεν αλλάζει κάτι σε αυτές τις δύο γλώσσες. Εκείνο που δεν μπορώ να σας πω και που θα ήμουν πολύ ευτυχής να μπορούσα, θα ήταν στο δημόσιο σχολείο να έχει τη δυνατότητα σήμερα να επιλέξει το παιδί και τέσσερις γλώσσες από μία γκάμα, μία βεντάλια και τεσσάρων και έξι γλωσσών. Δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Μιλάμε για επιλογή της αγγλικής και μίας ακόμα ξένης γλώσσας από το παιδί.
Εκεί, όμως, που δίνουμε έμφαση, είναι ότι η αγγλική γλώσσα ξεκινά από την Α’ Δημοτικού και συνεχίζεται η γλωσσομάθεια με ποιότητα και με διαβάθμιση. Πρέπει να σας πω ότι στο πρόγραμμα επιμόρφωσης, που ξεκινάει πιλοτικά για οχτώ χιλιάδες περίπου εκπαιδευτικούς σε λίγο καιρό, έχουμε τη γερμανική, τη γαλλική και την αγγλική γλώσσα μέσα στο πιλοτικό πρόγραμμα.
Έτσι, δείχνουμε ότι δίνουμε ουσιαστική σημασία στο πώς διδάσκεται η γλώσσα. Διότι ναι μεν οι ώρες είναι ίδιες, αλλά γνωρίζετε πολύ καλά, αφού και ο ίδιος είστε εκπαιδευτικός, ότι είναι διαφορετικό το να έχουμε μια ώρα ζωντανή, όπου οι μαθητές συμμετέχουν, πράττουν και δρουν μαζί με τον εκπαιδευτικό, παρά μια ώρα η οποία είναι στείρα απομνημόνευση και εκμάθηση. Και γλώσσες και πληροφορική όλα στην ώρα τους, όλα σωστά και σε μια κατεύθυνση γενικής παιδείας με αύξουσα εξειδίκευση στο νέο λύκειο. Σας ευχαριστώ για την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώθηκε η συζήτηση των επικαίρων ερωτήσεων.